Martine

Bio

Martine de Kok – Zeer goed hout

Nederlandstalige Indie

Na een EP ‘Woestijn’ en een debuutalbum ‘Plaatselijk verkeer’, stelde Martine de Kok in februari 2016 haar tweede plaat voor: ‘Zeer goed hout’. Ze slaat hiermee nog meer haar eigen koppige weg in.

Eigenzinnige, vaak minimalistische songs met scherpe herkenbare teksten, die ergens tussen Hanne Hukkelberg, Tom Waits, Jonathan Forsley en sprookjes laveren. Over de tijd, over wandelen en waakzaam zijn, over reizen en richtingen kiezen, over de platgetreden paden van de liefde (natuurlijk), over het hals-over-kop wijzigen van de koers (want dat is af en toe hoofd- en ander ledemaatnoodzakelijk). En over éénzaten. En twee-. En meer.

Soms rauw, soms zoet, maar zelden plakkerig en graag 90 graden dwars.

Terwijl ‘Plaatselijk verkeer’ eerder een compilatie was van verschillende songs, is ‘Zeer goed hout’ één geruststellend (?) verhaal. Martine arrangeerde, samen met Bert Bernaerts, o.a. voor een 60-koppige fanfare. Peter Desmedt (De Beren Gieren, The Antler King, Pomrad…) zat met zijn spitse oren achter duizend-en-één knoppen. De muzikanten van haar band zijn van goud. Zeer hoed goud. Hoed af.

Zeer goed hout klinkt als Zeer goed hout, en als niets Anders. (Uitzonderlijk kan je er een pot confituur in horen. Aardbeien natuurlijk. Met rode pepers. En een schaafwond. En een tikkende klok. Én een koekoek! Én een merel! Én een blikje tomatenpuree. Én een wastrommel. Én een oude foto! Én een brei (van een wollen trui). Én drie geparkeerde auto’s. Als je goed luistert.)

Martine de Kok studeerde af aan de voormalige Studio Herman Teirlinck, richting Kleinkunst, waar ze les kreeg van o.a. Wannes Van de Velde. Als afstudeerproject schreef en produceerde ze een stille film (‘Konijn met pruimen’, i.s.m. Rik Suijs, met o.a. Louis Van Der Waal, Peter van den Eede, Nele Goossens, Manou Kersting, Jan Bijvoet…), waar ze ook de soundtrack voor componeerde, en deze bij vertoningen live begeleidde. Later studeerde ze piano op de Antwerpse Jazzstudio bij o.a. Augusto Pirodda, volgde ze extra workshops bij o.a. Bram Vermeulen, Jef Neve, Kenny Werner, Jack Van Poll… en volgde ze Schilder- en Tekenkunst op het KASKA (dko), Illustratieve Vormgeving op de academie van Berchem (dko), en Sound Design op het KASKA (dko). In 2011 stond ze in de finale van het Utrechts Kleinkunstfestival, en dat najaar won ze zowel de jury- als de publieksprijs van de Belgisch/Nederlandse songwedstrijd ‘Grensincidenten’, in een organisatie van Nekka. Martine stond met haar eigen muziek al op menig podia (Dranouter, Boterhammen in het Park, Gentse Feesten, Arenberg, De Roma…). Ze werkte nauw samen met o.a. Herman van Veen, Maarten Westra Hoekzema, Mira… en componeert, schrijft en speelt bij Theater FroeFroe, Het Gevolg, en andere gezelschappen. In 2014 componeerde ze de muziek voor ‘Plein Publiek’, een luisterspel van Maarten Westra Hoekzema (productie van Het Paleis). Sinds 2019 maakt ze deel uit van het trio ‘Les Triadours‘, samen met Mireille Vaessen en Sam Pasternak, waarmee ze in maart 2022 de Liesbeth List-Prijs in Den Haag wonnen tijdens de finale van het Concours de la Chanson Française. In november 2023 ging ze in première met ‘Joe Divo’, een muziektheatervoorstelling voor jongeren, samen met Jo Jochems, in een coproductie met Johnny Mus. Ondertussen is Martine bezig aan een kinderboek. Wordt vervolgd…

Martine de Kok Zeer Goed Hout - albumhoes
Zeer goed hout

Over ‘Zeer Goed Hout’

‘Persoonlijk, muzikaal gedurfd, én ze is goed met woorden: waarom kennen we Martine de Kok niet beter?’

De Standaard

‘Martine de Kok is vooral sterk in het rijmend uittekenen van karakters en personages. Waardevolle geloofsbrief voor de nieuwe kleinkunst anno 2016!’

RifRaf

‘De muziek doet opvallend rijk en veelzijdig aan, met veel ruimte voor speelse blazers en sprankelend glockenspiel. Hoog tijd dat ze bij een groter publiek bekend wordt.’ Danku Marie Claire.

Marie Claire
Martine de Kok - Plaatselijk Verkeer - albumhoes
Plaatselijk verkeer

Over debuutplaat ‘Plaatselijk verkeer’

‘…ambachtelijkheid, puurheid, persoonlijkheid…’

De Standaard

‘De titelsong is een juweel en ook het nummer Woestijn geeft aan dat Martine het talent beheerst om een spitse tekst te schrijven.’

De Morgen

‘Martine de Kok is een jongedame met pit, een goed gevoel voor humor en een scherpzinnig observatievermogen. Exquise muzikale smaak die reikt van jazz tot Balkan, van kleinkunst tot wals. Martine klinkt als een nichtje van Guido Belcanto, Bram Vermeulen en Randy Newman. Een uiterst aangename kennismaking!’

RifRaf

Bandleden

  • Martine de Kok: zang, toetsen & accordeon
  • Tine Allegaert: trompet, glockenspiel & backings
  • Lieze Heuninck: trombone, glockenspiel & backings
  • Seba Thomé: contrabas, el. bas & backings
  • Tijl Piryns: drums, percussie, trompet & backings

Op de plaat ‘Zeer Goed Hout’ hoor je Angel Calvo Perez op trompet en backing, Pieter Lenaerts op zingende zaag en backing, Guy Brees als extra backingvogel, en Fanfare Het Akkoord (o.l.v. Bert Bernaers). Peter Desmet zat achter de knoppen.

Op ‘Plaatselijk Verkeer’ hoor je Marin Zivkovic op tenor- en sopraansax, Niels van Heertum op euphonium en trompet, Seba op contrabas, en Tijl op drums, potten, pannen, en trompet. Stoffel Verlackt zat achter de knoppen.

Grote dank aan al deze lieve muzikanten die de muziek in mijn hoofd mee de wereld in stuurden. Merci voor jullie groot engagement.